вівторок, 1 вересня 2009 р.

Грузія 2009 - маршрут

Маршрут складався на ходу. Звісно, ще в Україні ми продивились кілька грузинських сайтів, скачали ті карти і путівники, які змогли знайти.
Найкращий сайт, як на мене - державний сайт з туризму; там же трохи туристичних карт; скачали ще карти Генштаб, але особливо ними не користувались - не той формат поїздки; ще були векторні карти у наших друзів; і ще якась несортована колекція вейпоінтів з інтернету; а також - путівник Lonely Planet та стаття з сайту Академії вільних подорожей (себто автостоперів). Але все, не маючи толком розкладу маршруток-автобусів-поїздів, не уявляючи толком цін і розкладів, та й маючи якось критично мало часу через аврали на роботі, вирішили, що планувати будем на місці. Тому вже що вийшло - то вийшло, не все оптимально, але і так добре.
Напишу тут якийсь такий краткий "скелет подорожі", може буде що корисне.
Транспорт до Грузії - літак МАУ за акційною ціною - 100 USD. Власне, здається, саме ця акція (ціна і дата акційних рейсів) привабила наших друзів до Грузії, а вони в свою чергу привабили туди і нас, за що їм велике дякую!
День 1
Прилетіли вранці, нас на таксі зустріли господарі будинку в Тбілісі, з якими ми ще з України домовилися, що будемо у них жити (знайшли по інтернету).
Весь день гуляли по Тбілісі, хоча на Тбілісі мало і день, і два, і тиждень - мало! Саме місто-то менше Києва, але історичний центр, райони зі старими гарними будівлями - значно більші, ширші, величніші.
Мені навіть стало сумно - Київ тут не конкурент :(
День 2
Поїхали маршруткою за 20 км від Тбілісі в Мцхету. Колись Мцхета була столицею Грузії (точніше, Картлі). Тут збереглися залишки фортеці, величний монастир на холмі Джварі, гарний храм Светисховелі, старі монастирі і церкви навколо. Мені дуже сподобались грузинські церкви - старі і нові, вони зроблені суворо і просто, оздоблені різьбою по каменю і старими іконами, немає пишної позолоти і яскравих каменів (а де є - то просто і зі смаком). В великому й малому, в заповненому людьми і пустому храмі - там прекрасно, тихо і спокійно.
Ввечері встигаємо погуляти по нічному Тбілісі - купа старих будівель підсвічена, місто дуже гарне. Ночуємо у тих же господарів.
День 3
На випадково знайденому таксі їдемо по серпантинам Воєнно-Грузинської дороги крізь гори в село Казбегі, що знаходиться попід горою Казбек. Тут розташована найвисокогірніша в Грузії церква (на висоті 2200 м).
По дорозі заїхали в давню фортецю й церкву Ананурі, біля Жинвальського водосховища. Сама дорога варта того, щоб по ній проїхати - навколо дуже прекрасні види, а повороти серпантинів не дадуть засумувати. Випадково вийшло, що в Казбегі, хоч і думали (принаймні я), що будем жити в наметі і ходити пішки по навколишніх горах, ми оселилися у місцевого жителя, і він нас возив по навколишнім місцям на машині. Завдяки цьому ми побачили значно більше цікавого. Щоправда, духу Кавказських гір я з машини не відчула... :(
В цей день ми піднялись до церкви, побачили два місцевих водоспади, спробували мінеральну воду з місцевих джерел.
День 4
Їздили на перевал Трусо в загублені серед гір і часу села, в яких вже мало жителів, і де ще стоять старі сторожеві вежі, на яких в часи небезпеки зажигали сигнальні вогні і передавали тривогу по всім долинам. Залишки сіл і фортець є ще з 12 століття! Це нейтральна, прикордонна з Південною Осетією територія, місця гарні і безлюдні. Також їздили в долину Сно, дивитись на схожу вежу-фортецю, скелясті гори, села на схилах, і просто краєвиди.
Гори значно вищі і ширші за Карпати, і людина в них така маленька...
День 5
На тому ж таксі їдемо назад, в Тбілісі, через Горі. Горі - це батьківщина Сталіна, тут є великий пам'ятник йому, навіть 2, музей з будинком, де він народився. В музеї жодного негативу (окрім відомих слів Леніна про те, що його не слід пускати до влади), і різні документи з його життя, цікаві цитати (цікаво, чи справді його слова?), і виключно позитивні аспекти його діяльності. Жодним чином не виправдовую Сталіна, але після відвідування музею моя думка про нього дещо змінилась.
Також в Горі із задоволенням лазили по незвичній для нас багатоярусній фортеці, і їздили в древне печерне місто Уплісцихе. Нам провів екскурсію дядечко на ім'я Сталбер (Сталін і Берія), який працював і з археологами, і просто багато тусується саме в Уплісцихе.
Ночуємо в Тбілісі у тих же господарів, що і спочатку.
День 6
Домовились з тим же водієм про те, що беремо його собі на кілька днів і він везе нас в Алазанську долину. Спочатку поїхали до кордону з Азербайджаном, де на широких безлісих і безлюдних просторах розташований давній печерний комплекс Давід Гареджи. Пейзажі змінилися з гірських на холми, вкриті зеленою травою, яка колишеться під сильним вітром, видно далеко-далеко - і нічого там вдалині нема, крім трави і холмів...
По дорозі до міста Сігнагі на краю Алазанської долини заїхали в монастир Бодбе, де похована свята Ніно, яка хрестила Грузію ще в 4 столітті. Історія в Грузії настільки поруч, і настільки жива, що це іноді просто не вкладається в голову!
Місто Сігнагі називають ще містом молодят, воно дуже гарно поремонтоване, оздоблене, вилизане, таке собі середземноморське охайне містечко серед виноградного моря Алазанської долини... (і додам все-таки дьогтю в бочку меду: на жаль, часто за красивими воротами ховались дуже скромні і бідні дворики, а в вікнах гарних будинків ми бачили дуже спартанську обстановку квартир...)
Вночі вирішили нарешті скористатись наметами, і стали на винограднику трохи далі від дороги (а більше і не було де).
День 7
Саме на винограднику і знайшов нас вранці місцевий дядечко. Здається, ми зірвали йому робочий день - він з нами поїхав додому, взяв свого домашнього вина і чачі (самогону), хліба і овочів, і на винограднику, разом з іншим дядечком ми влаштували невеличкий пікнічок.
Після того ще заїхали в гості до двоюрідного брата нашого водія, і від'їхали трохи вище в гори для того, щоб переночувати коло шумної і бурхливої річки.
День 8
Через монастирі Нова і Стара Шуамта, покинуту фортецю, і просто через села Алазанської долини ми їдемо в Тбілісі. В Тбілісі ввечері сідаємо на потяг до Кутаїсі.
День 9
В Кутаїсі потяг прибуває ранувато, тож вночі ми добрели до місцевого парку, і доспали до ранку там, на каріматах, без наметів. В самому Кутаїсі є величний храм Баграті, і ще кілька гарних храмів, а також працює канатна дорога (взагалі в Грузії раніше було багато канатних доріг, але працюють канатки тільки в Кутаїсі і Боржомі). Поруч з Кутаїсі ми планували подивитись монастир Гелаті та сліди динозавра в парку Сатапліа (на території колишнього СРСР є всього 3 місця, де є такі сліди).
Храм Баграті весь в лісах, йдуть відновлювальні роботи. Будівельники трохи відволіклись заради гостей з України, і показали нам залишки фортеці, ходи через скелі до води, амфори з-під вина, прикраси храму, і навіть пустили на самий верх лісів! Це був День Незалежності України, і наші нові грузинські друзі захотіли з нами це відсвяткувати.
Ввечері маршруткою дісталися Батумі, і за допомогою місцевих таксистів швидко знайшли якусь квартиру. Батумі ввечері теж гарно підсвічений.
День 10
Трохи погуляли зранку по Батумі, і поїхали до римської фортеці в Гоніо, близько до турецького кордону. В самій фортеці зараз росте сад, там ростуть не тільки апельсини-лимони, а й ківі і хурма. А ще по легенді (чи й по правді?) там поховано апостола Матвія.
Стали палатками на березі Чорного моря, берег вкритий галькою, піщаних пляжів нема. Спостерігали за тим, як ловлять рибу і стріляють пташок в камишах місцеві жителі, а також за чудовим закатом.
День 11
Побули півдня на морі, та й поїхали назад в Батумі. Тут ми вирішили розділитися - наші друзі поїхали в Тбілісі, а звідти в село Казбегі, в якому ми були на початку подорожі - щоб потрапити на святкування дня святої Марії, який широко святкується в країні і є державним святом, і відсвяткувати день народження Марічки, який був в той же день.
А ми вирішили подивитися ще Грузію, і поїхали з ними тим же поїздом, але вийшли на вузловій станції Хашурі, і звідти маршруткою доїхали до Акалцихе. В самому Акалцихе затримались подивитись місцевий музей і старе місто, місто, в якому здавна мирно жили люди різних народів і релігій. А звідти вирушили на основну мету дня - печерне місто й монастир Вардзія. Про Вардзію чули різні відгуки, позитивні і негативні, тож і не включили її до основної спільної програми. Особисто мені Вардзія сподобалась найбільше з всіх трьох печерних комплексів, які ми бачили (а більше таких крупних в Грузії і нема). Єдиний недолік - багатенько туристів. Навколо Вардзії є багато що подивитись, і інформаційні стенди, розташовані поруч, гарно допомагають в орієнтуванні. Ми встигли збігати до фортеці Тмогве, розташованій на високій крутій горі, а також отримати екстрім в поїздці на великій (для мене) швидкості в стопнутій машині вночі по реально вузькому серпантину. В Вардзії на запрошення її директора ми стояли в наметі на території його двора.
День 12
Зранку нам щастить - розклад ранкових маршруток саме такий, що ми встигаємо виїхати з Вардзії в величну фортецю Хертвісі, подивитись її, і дістатись наступною маршруткою в Акалцихе. Там теж щастить - вийшовши з однієї маршрутки, одразу потрапляємо на маршрутку в Боржомі (той куток країни трохи складнуватий для заїзду, тож не думали, що все так ладненько складеться).
В Боржомі скористалися дуже професійно наданими послугами інформаційного центру, і вистигли і національному парку Боржомі-Харагаулі походити, і по місту погуляти, і по парку мінеральних вод пройтись, і дві води - холодну і гарячу - спробувати, і навіть таки покататись на канатці (ну люблю я канатки ще з дитинства, що тут поробиш!), і згадати те саме дитинство на великому оглядовому колесі.
Ночуємо в наметі в лісі за територією парку мінеральних вод.
День 13
Вранці їдемо маршруткою в Тбілісі, гуляємо по старому місту, прогулюємось ботсадом, залазимо в Тбіліську фортецю та проходимо схилами вздовж міста до Матері-Грузії, яка по стилю нагадує нашу Родину-Мати, але менша за розмірами і дещо жіночніша за формами.
Невдало шукаємо сувенірів - купити нічого не вдалося, зате нам подарували 2 значки із Шота Руставелі і книжку "Вітязь в тигровій шкурі", будемо читати перед сном.
Ввечері зустрічаємось з нашими веселими і загорілими друзями, купуємо винця в Київ, наостанок їмо грузинську їжу в ресторані... Ночуємо в знайденій по Лонелі Планету дешевій кімнаті коло вокзала (нам було треба в тому районі).
День 14
Модною електричкою зранку виїжджаємо в аеропорт. Тбілісі не хоче нас відпускати - довжелезні черги, ламається принтер, що друкує посадочні талони, затримують літак...
Та все ж ми вже в Києві, вже прилетіли, та ще не приземлились :)
ЗІ
Ну от, хотіла написати покоротше, і перші дні наче написала як хотіла, а вже що далі - то більше слів... Мабуть, треба було писати звіт десь через два тижні, тоді було б написано коротко і ясно: "треба їхати" :)))
ЗІІ
Фотки з коментами (там ще трохи буков і пояснень, і все підписано) тут
ЗІІІ
Відповіді на деякі вже наявні запитання з залу.
Гроші - бюджет на людину 100 USD квитки + 450 USD там; проживання я вже розказала, а харчування було коли як - або в домах в складі оплати за проживання, або в кафе, або на пальнику, або й просто булки в маршрутці чи персики на ходу. Не голодали :)
Ціни - згадані вище персики - дуже дешеві (5-6 грн!) і дууууже смачні. Всі імпортні товари (навіть наша ж Олейна чи консерви) - значно дорожчі. Місцевий хліб-сир наче й дорогий, а потім згадуємо, що в Україні майже так само. Страви в кафе наче й дорогі, зате можна реально брати 1 порцію на двох і бути нею ситим, і загалом посидіти в кафе виходило за нормальні гроші (крім зовсім гламурних місць, але там все ясно). Транспорт наче й дорогий, але якщо врахувати, що гірські серпантини і кілометраж - то цілком нормально.
Пиття - так, мене там напоїли. Сильно п'яною я не була, але трохи веселощів в голові було :) Там справді неможливо відмовитися - люди щиро запрошують і щиро ображаються на відмови, плюс вино ... ах, після такого вина пити оте, що продають у нас магазинах?! вино просто прекрасне, гарно очищене, зроблене з винограду, а не зі жмихів, воно таки справді тримає в собі тепло сонця, смак країни, душу людей...
Російська мова і ставлення до російськомовних - російську мову ще пам'ятають. Як мінімум розуміють. Можуть погано говорити, чи кликати когось на допомогу, а можуть і гарно говорити, в будь-якому випадку жодного епізоду мовного негативу у нас не було. Грузини, які нам зустрічались, настроєні переважно антиросійськи (і антиамериканськи!), проте всяко підкреслюють, що це - політика, а що просто людину, не має значення звідки - вони завжди будуть раді бачити і приймати у себе в гостях. Правда, українців в Грузії все-таки люблять більше ;)
Щоправда, вивчити грузинську абетку (особливо для подорожей у віддалені краї) варто - не всі вказівники і написи на транспорті продублювані, а спитати про переклад може не бути в кого.

5 коментарів:

ай, класно!

ще питання.
квитки по 100 баксів - це туди й назад?!
яким робом знайшли такі квитки
і за скільки днів до вильоту?

ти за скільки часу абетку вивчила?

клімат як в Криму?
чи ще тепліше?

Таксі почім? )

fofkas сказав...

що люди про саакашвілі і війну говорять?

Annettt сказав...

Ну в тебе й питань :)))
Квитки - це акція Аеросвіта Crazy Friday - впродовж певної п*ятниці діє дисконтна ціна. Ця акція була десь ще перед Днем Конституції. Особливості - не можна здати назад квиток, квитки не на всі дати доступні, 20 кг вантажу. Недавно, 28 серпня, була аналогічна акція, але наприклад саме Тбілісі там взагалі не було. Квитки якось випадково наші друзі найшли.
Абетку я стала пробувати вчити десь за тиждень до поїздки, але не надто багато часу приділяла їй, може десь раз на день заглядала в літери. Я всі літери так і не вивчила, деякі (ті, що відносно рідко в словах бувають) мене досі плутають.
Клімат - внизу тепліше, в горах холодніше, за дощі казали, що довгих не буває. Взагалі, липень-серпень це традиційно має бути спека 35-40, у нас тільки в Тбілісі було в районі 30, а решта нижче. Вночі в горах і лісах прохолодно.
Таксі... нуууу... якщо не плутаю, то 120 км до Казбегі по серпантину - від 70 до 115 ларі (1 ларі = 5 грн) залежно від машини і водія, і інших факторів. По Алазанській долині ми домовились з водієм з розрахунку 100 доларів на день. Батумі-Гоніо 20 км нам пропонували з Батумі за 15 ларі, а на самій дорозі взяли за 6 ларі - так що все відносно.
Про Саакашвілі і війну кажуть, що війна це погано, і що воювати ні у них, ні в самій Осетії ніхто не хоче, що це все ігри політиків, через які страждає простий народ. Саакашвілі в-основному хвалять за те, що не побоявся піти проти Росії, але сварять за надто сильне зближення з Америкою, додаючи водночас, що розуміють, що це політика, і інакше навряд чи можливо. Зі слів інших знаю, що десь є люди, які сварять Саакашвілі і виступають за зближення з Росією, але особисто нам ні разу таких не траплялось, тільки один раз перетнулись з колишніми сторонніками російської орієнтації, які після серпня минулого року вже такими не є.